
32

Број 1 | 2012 Чланци

дници су још пажљивије почели да 
читају текстове неподобних новинара 
и да их мењају тако да погађају вољу 
властодржаца.

У исто време, појачавају се послов-
не везе између државних и приватних 
медија и функционера. Фирма у којој 
је сувласник премијер Мирко Цветко-
вић потписује уговор о пружању услу-
га са Политиком чију је уређивачку 
политику Влада ставила под контро-
лу. Повећавају се и износи које др-
жавни органи и јавна предузећа дају 
приватним медијима, а у истом обиму 
повећавају се и накнаде агенцијама 
за оглашавање (Драстичан пример је 
уговор којим је Министарство здра-

вља дало пет милиона динара агенцији Ме-
кен Ериксон за медијску промоцију рекон-
струкције клиничких центара која није ни 
почела. Та агенција је у власништву функ-
ционера Демократске странке Срђана Ша-
пера.).

Успоставља се монопол над информа-
цијама, а државни органи жмуре на очиг-
ледне случајеве концентрације капитала. Ни 
Републичка радиодифузна агенција (РРА), 
ни Комисија за заштиту конкуренције, ни 
Пореска управа не реагују на чињеницу да 
се власник Пинка Жељко Митровић поја-
вљује као власник телевизије Авала (највећи 
појединачни власник је извесни бечки адво-
кат за кога није познато да се икада бавио 
телевизијским послом, али њега ниједан 
државни орган не позива да објасни своје 
учешће у националној телевизији у Србији), 
две стране фирме купују Б92 и Фокс (Прва 
српска телевизија) да би се убрзо испостави-
ло да ове београдске телевизије успешно са-
рађују уместо да буду конкуренција. У међу-
времену, на ТВ тржиште куповином Арене 
спорт улази и Телеком Србија, који може да 

После победе на парламентарним избо-
рима 2008. године Борис Тадић је у првом 
обраћању јавности обећао „реформе” у ме-
дијима који нису извештавали онако како је 
желео председнички кабинет. Обећано – ис-
пуњено. Као и правосуђе, медији су „рефо-
рмисани” тако да се у корену сасече свака 
помисао на независност и самосталност. А 
као и у правосуђу, у „реформи” медија учест-
вовали су људи из саме струке.

Тако је већ у јесен 2008. под контролу ста-
вљена Политика, уз помоћ новопостављених 
уредника који су се потрудили да испуњавају 
наредбе и молбе из кабинета. У лето 2009. 
усвојене су драконске измене и допуне За-
кона о јавном информисању, уведене тешке 
казне за сагрешења, а новинарима, уредни-
цима и власницима медија који нису били 
„на линији” јасно поручено да ће бити на 
удару закона ако се сами не „реформишу”. 
Иако је прокламовани циљ овог закона било 
укидање таблоида Курир, који се замерио 
председнику странке Г17 плус Млађану Дин-
кићу (он је запретио обарањем владе ако 
измене закона не буду усвојене) последице 
су се осетиле на широј медијској сцени. Уре-

Улога медија и новинара
у стварању и очувању

коруптивног амбијента
ВЛАДИМИР РАДОМИРОВИЋ

Ф
от

о:
 М

ед
иј

а 
це

нт
ар



33

Број 1 | 2012Улога медија и 
новинара у стварању...

кампање. Већина медија, осим дневног лис-
та Данас, одустаје од своје контролне улоге, 
односно аналитичког и критичког извешта-
вања”, наведено је у овом извештају.

Агенција Танјуг, у државном власништву, 
добија новац из буџета, али ни то није до-
вољно па јој се обезбеђују и повољни држав-
ни кредити чиме се онемогућава тржишна 
конкуренција и уништавају приватне аген-
ције Бета и ФоНет.

Према неким проценама 25 одсто ТВ еми-
тера и 24 одсто радио емитера је у јавном 
власништву, а то значи да осим РТС и РТВ 
постоје многе станице у централној Србији и 
Војводини чији су оснивачи локални органи 
власти који их финансирају из свог буџета, 
да би за то финансирање тражили противу-
слугу – повољно извештавање о активнос-
тима челника општинских и градских вла-
сти. Нарочито је тешка ситуација у мањим 
местима, где приватни медији не могу да се 
ослоне на тржиште да превазиђу проблеме с 
финансирањем, па и они највише зависе од 
воље политичара.

Тако је на пример Градско веће Лесковца у 
последње три године потписало низ спорних 
уговора са локалним јавним гласилима и но-
винарима. Наиме, из буџета за 2010. годину 
је без јасних критеријума давано 1.120.000 
динара месечно (13.440.000 годишње) „за 
услуге по уговору (...) за медијско праћење 
рада локалне самоуправе” и то Телевизији 
Лесковац 400.000, Телевизији К1 150.000, 

користи своју позицију на тржишту телеко-
муникација да откупљује права на најскупље 
спортске догађаје и да их потом препродаје 
другим телевизијама. То га ставља у доми-
нантан положај на тржишту које уопште не 
би требало да буде његово.

Политичари и држава као 
власници

Политичари, претежно они на власти, 
а и понеки из опозиције, појављују се као 
власници новина. Иако нема транспарент-
них података, претпоставља се да је Дра-
ган Ђилас власник Преса (у регистар је као 
највећи појединачни власник уписана адво-
катица из Новог Сада, из канцеларије која 
пословно сарађује са Ђиласом), док је Божи-
дар Ђелић купио Недељни телеграф да би 
га после кратког времена угасио. Редакција 
Економиста која је ступила у штрајк због 
шест неисплаћених плата тврди да је Ђелић 
власник и овог недељника. Не треба посебно 
објашњавати да власништво над новинама 
овим политичарима омогућава да у јавност 
пласирају информације и дезинформације 
које им одговарају, те да новац из јавних 
предузећа намењен оглашавању преусмера-
вају ка својим медијима. Тек пошто је днев-
ни лист Правда угашен, огласио се бивши 
главни уредник тврдњом да је власник тих 
новина Александар Вучић.

Посебно питање су медији у јавном (др-
жавном) власништву. Јавни сер-
виси, Радио-телевизија Србије и 
Радио-телевизија Војводине су 
под потпуном политичком кон-
тролом што је примећено и у 
извештају о медијском праћењу 
изборне кампање који је урадио 
Биро за друштвена истражи-
вања. Ту је објашњено да РТС „о 
изборима информише без кри-
тичности и аналитичности”, док 
је РТВ листи „Избор за бољи жи-
вот – Борис Тадић” дала дупло 
више времена од осталих.

„Медији своју улогу огранича-
вају на „преношење” промотив-
них информација о учесницима 



34

Број 1| 2012 Владимир Радомировић

Угрожена слобода медија

Анкета коју је крајем 2011. урадила Асо-
цијација независних електронских медија 
(АНЕМ) показала је да од 240 уредника 
информативних медија тек 6 (2%) сматра 
да су медијске слободе и новинарска права 
потпуно остваривани. Око три четвртине 
новинара (72%) мисли да Србија има вели-
ки проблем у погледу слободе медија: или су 
постојале озбиљне препреке за њено оства-
ривање (67%), или уопште нису постојали 
услови за то (5%). „Промене у оценама у 
односу на раније године су мале, али је њи-
хов тренд негативан. Слободу медија у 2009. 
години негативно је оценило 66% анкетира-
них уредника информативних медија, а 65% 
у 2008. години. Сви интервјуисани предсе-
дници медијских удружења (АНЕМ, НУНС, 
НДНВ и Локал прес) оцењују да је слобода 
медија 2011. године погоршана у односу на 
претходну годину”, наводи у уводном тексту 
извештаја Медијске слободе Србије у европ-
ском огледалу стручњак за медије Јованка 
Матић.

Због ових чињеница стање са извешта-
вањем о корупцији компликује се толико да 
можемо рећи да Србија нема основни стуб 
ефикасне борбе против корупције: слободне 
медије.

„Новинари су у свакодневном раду често 
изложени ограничењима слобода и права 
која се јављају у веома различитим обли-
цима, од физичких напада, угрожавања си-
гурности, отказивања реклама, кадровских 
смена, разних врста притисака, до новијих 
облика као што је спречавање дистрибуције 
информација преко блокирања интернет 
сајтова. Новинари раде у условима снаж-
но изражене финансијске зависности (од 
интереса власника, оглашивача, државних 
финансијера) која узрокује самоцензуру и 
цензуру, а које су појачане последњих не-
колико година због актуелне економске 
кризе. Ипак, „директни удари на слободу 
медија најчешће долазе из политичких из-
вора и из повезаности са политичким ин-
тересима”, наводи се у извештају Медијске 
слободе Србије у европском огледалу.

Телевизији Студио МТ 150.000, Телевизији 
Клисура 150.000, РТВ 4С 100.000, недељ-
нику Панорама 70.000, Радију 016 40.000, 
агенцији ЈУГпрес 50.000 динара и Радију 
Прик 10.000 динара.

У одлуци Градског већа за 2012. годину 
коју је потписао градоначелник Слободан 
Коцић (ДС) практично су поновљени ови 
износи, с тим што је уместо недељнику Па-
норама износ од 70.000 динара месечно 
дат недељнику Нова наша реч, док су до-
дате агенције Југмедија и СДС као и пор-
тал Јужне вести. Уз то, дописница Блица 
добија више од милион динара годишње за 
ажурирање сајта града, што може довести 
до искривљавања слике о раду локалне 
власти.

Према неким проценама, локалне самоу-
праве годишње дају чак 16,5 милиона евра 
медијима без конкурса и на нетранспарентан 
начин, иако се држава Споразумом о стаби-
лизацији и придруживању са ЕУ обавезала 
да ће прекинути овај начин финансирања.



35

Број 1 | 2012Улога медија и 
новинара у стварању...

је пријаве. Ако грађани немају поверења у 
правосуђе и медије, нема ни борбе против 
корупције.

За ову ситуацију, наравно, Борис Тадић 
није једини одговоран. Као што је раније 
речено, део одговорности лежи и на самим 
новинарима. Главна прилика да се медији 
трајно ослободе политичког притиска про-
пуштена је (као и много тога другог) после 
октобра 2000. Тада је требало поставити 
границу између новинара и политичара, 
уместо да се онима који су дошли на власт 
„гледа кроз прсте”, зато што су „наши”. По-
сле 5. октобра новинари су заиста постали 
партнери и сарадници моћника, политичара 
и тајкуна, а не савезници грађана и контро-
лори власти.

Као што је у свом крунском извештају о 
медијима приметио Савет за борбу против 
корупције: „Корупција у самим медијима 
обесмишљава објективно информисање и 
онемогућава јавни надзор над друштвеним 
делатностима. Када је контрола над медији-
ма од стране државних институција јача од 
функције контроле коју треба да имају ме-
дији, када се интереси скривених власника 
медија не поклапају са интересима грађа-
на, када се интереси појединаца одвијају на 
штету јавног интереса, који треба да штити 
држава, онда долази и до релативизације 
проблема корупције у друштву”.

Савет је утврдио да је међу 30 најзначај-
них анализираних медија у Србији (12 днев-
них новина, 7 недељника, 6 ТВ станица и 5 

Као носиоце највећег притиска на њихо-
ве медије, анкетирани уредници медија су 
навели владајуће политичке партије (47% 
медија), органе извршне власти (32%), опо-
зиционе партије (26%) и у истој мери при-
ватна предузећа у својству оглашивача (16%) 
и јавна предузећа (16%).

Савет за борбу против корупције приме-
тио је да се у Вечерњим новостима Мирослав 
Мишковић, али и други власници крупног 
капитала, увек приказују као „патриотски 
привредници”, „људи од поверења”, „ус-
пешни домаћи бизнисмени”, „интелигент-
ни пословни људи”, који се промовишу 
кроз наслове – „Бизнисмени купују плата-
не”, „Краљево: Три куће од Делте”, „Делта 
држи реч”, „Делта осваја и Словенију”, „Три 
премијера у Делти”, „Додик пожелео Делта 
сити”, „Бизнис не кроји политику”, „Делта 
спаја Балкан”, „Привредници су уз председ-
ника”, или „Срби иза Салфорда”, „Салфорду 
ипак љубљанско млеко”, „Беко: Одлазе нам 
најбољи” и др.

Нема ни говора да би Новости или дру-
ги медији блиски тајкунима или у њиховом 
власништву могли да неутрално известе о 
сумњама да су ти људи умешани у корупцију.

Партнери у злочину

У говору пред скупштином Европске фе-
дерације новинара у Београду прошле го-
дине Борис Тадић показао је нови приступ 
изјавом да новинари и медији 
треба да буду „партнери власти”. 
Ако се та изјава повеже са оном 
из 2008. произлази да су за три 
године српски медији довољно 
„реформисани” да сада могу да 
постану „партнери власти”. И 
заиста, уместо да буду контро-
лори власти, српски медији јесу 
партнери те власти, партнери у 
злочину. Зато што су медији за-
творени, грађани не виде да се 
нешто помера у борби против 
корупције што за последицу има 
то да они који виде злоупотребу 
и имају доказе о њој не желе да 



36

Број 1| 2012 Владимир Радомировић

обезбеђује буџетске донације, а истовремено 
им дозвољава да послују на тржишту, чиме 
се приватни медији стављају у тежи положај 
– они морају да буду комерцијално успеш-
нији да би били исти. Друго, држава може 
да контролише прилив рекламних средстава 
у медије помоћу надзора које има над јав-
ним предузећима, а који су углавном велики 
оглашивачи (један од највећих је државни 
телекомуникациони оператор Телеком). На 
овај начин је могуће контролисати и медијс-
ке садржаје, јер се рекламним приходима 
могу награђивати пожељни а кажњавати не-
пожељни. Треће, државни органи могу ди-
ректно да се оглашавају у медијима на разне 
начине (јер ту делатност нико не контроли-
ше) и да са медијима склапају специјалне 
уговоре о посебним врстама услуга, којима 
такође могу да контролишу и економски оп-
станак медија и њихову информативну про-
дукцију”.

Занимљив је случај са последњим кон-
курсом за пројекте који је расписало Ми-
нистарство културе, информисања и инфор-
мационог друштва. Пројекте јавних гласила 
оцењује комисија састављена од новинара 
(у њеном раду учествовао је и аутор овог 
текста). Комисија је свој посао завршила 
почетком марта, а ниједан медиј још није 
добио новац од Министарства, нити је Ми-
нистарство објавило одлуку о томе. Запосле-
ни у Министарству наводе да је министар 
Предраг Марковић наводно из своје стран-
ке (УРС, Г17 плус) добио нови списак којим 
је оборио одлуку комисије и сав доступни 
новац преусмерио „лојалним” медијима. 
Стручне службе, међутим, не желе да потпи-
шу такво решење, а исход је да приватни ме-

радио станица) чак 18 медија са недовољно 
транспарентним власништвом, чији прави 
власници нису познати домаћој јавности. 
Разлог томе је, пре свега, присуство офшор 
компанија у власничким структурама ме-
дија, што све, превасходно, има за циљ да се 
прави власници медија сакрију и да се тиме 
од јавности прикрију и интереси тих медија.

„Државне институције у Србији издвајају 
велика буџетска средства на оглашавање и 
промоцију чиме се остварује лична и пар-
тијска промоција, која на годишњем нивоу, 
на узорку за 50 најзначајнијих институција, 
није мања од 15 милиона евра... Осим по-
менутог износа од 15 милиона евра, медији 
кроз јавне конкурсе добијају, у зависности од 
извора, додатних 21 до 25 милиона евра. На-
име, ни о томе не постоје потпуни подаци, па 
према Медијској студији Министарства кул-
туре, тај износ за 2010. годину износи 25 ми-
лиона евра, док поједина документација, та-
кође Министарства културе и Покрајинског 
секретаријата, показује да је реч о износу од 
око 21,5 милиона евра. У сваком случају, ако 
се то упореди са укупним тржиштем оглаша-
вања од око 160 милиона евра, долази се до 
податка да медијима од државних институ-
ција долази приближно четвртина њихових 
прихода”, навео је Савет.

Три канала за утицај

Јованка Матић примећује да држава има 
три директна канала којима може да утиче 
на резултате тржишног пословања не само 
медија којима је власник него и свих оста-
лих: „Она медијима у статусу јавних пре-
дузећа (таквих је било 120 међу 467 радио 
и ТВ емитера са дозволама 2008. године) 



37

Број 1 | 2012Улога медија и 
новинара у стварању...

да министарству пружа и услуге 
објављивања резултата истра-
живања у дневном листу Блиц 
и у дневном листу Ало а „у циљу 
коришћења резултата истражи-
вања од стране целокупне јавно-
сти” (члан 3. Уговора).

Када је Рингиер испоставио 
рачун на износ од 4.720.000 ди-
нара са ПДВ-ом за услуге истра-
живања од 15.09–15.10.2010. и 
за услугу огласи у листу Блиц и 
листу Ало, уз рачун је приложе-
на спецификација трошкова нас-
талих у току извршења услуга, 
која се састоји од трошкова анга-
жованих радника/сарадника на 
пројекту, обраде података, трош-
кова службеног пута (трошкови 

дневница и превоза) и режијских трошкова 
за наведене ставке од 30%. Рингиер је на 
увид дао и списак новинских наслова класи-
фикованих као теме („Светски дан заштите 
озонског омотача”, „За обнову националних 
паркова потребна велика средства”, „Британ-
ци посадили 100 стабала на Тари”), текстови 
(„Платани стижу из иностранства”, „Забра-
на пушења од 11. новембра”, „Дрвокрадице 
се не плаше чувара”, „Дулић: Србија пре-
чишћава само четири одсто отпадних вода”), 
и репортаже, истраживања („Станари чувају 
свој парк”, „Ругло уз пешачку зону”, „Обре-
новац први на свету добио соларни пуњач за 
мобилне”). Ревизори су замерили што спи-
сак није потписан и заведен и нагласили да 
Рингиер није испоставио ниједан рачун за 
своје услуге.

У Министарству унутрашњих послова 
ревизори су открили да је највећи износ у 
расходу „остале медијске услуге” извршен 
према предузећу Рингиер – 590.000 динара. 
Утврђено је да је исплата извршена без уго-
вора а на основу неколико докумената, међу 
којима је најважнији акт кабинета минист-
ра број 01–7212/10–3 од 14.07.2010. године 
којим Биро за сарадњу са медијима Ми-
нистарства унутрашњих послова потврђује да 
је користио услуге фирме Рингиер у складу са 
наводима из фактуре. МУП је Рингиеру пла-
тио за тематски додатак „криминал” у окви-

дији, нарочито они у мањим срединама, не 
могу да дођу до новца који би им омогућио 
да преживе нелојалну конкуренцију.

Ти медији не могу доћи до буџетског нов-
ца који се олако троши на кампање које јав-
ности не доносе никакву корист. Тако је у 
поступку ревизије пословања Министарства 
животне средине и просторног планирања 
и Министарства унутрашњих послова Др-
жавна ревизорска институција открила да 
је државним новцем плаћано објављивање 
текстова предузећу Рингиер у чијем саставу 
послују дневне новине Блиц и Ало.

Министарство Оливера Дулића је Рин-
гиеру 2010. и почетком 2011. платило 
47.200.000 динара, док је „цех” Ивице Да-
чића био 590.000 динара. Осим шокантне 
чињенице да су министарства плаћала ме-
дијима за објављивање текстова, ревизори 
су утврдили и да су Дулић и Дачић прекр-
шили законе. Дулић је прекршио Закон о 
јавним набавкама (чланови 7. и 20.) и Закон 
о буџетском систему (члан 57.), а Дачић За-
кон о буџетском систему (члан 56.).

Како је утврђено поступком ревизије, 
Министарство животне средине и простор-
ног планирања је са издавачким привред-
ним друштвом Рингиер, издавачем Блица 
и Ало, склопило уговор за истраживања, за 
шта иначе ово предузеће није регистровано. 
Осим услуга истраживања, швајцарско-не-
мачки Рингиер је по уговору имао обавезу 



38

Број 1| 2012 Владимир Радомировић

тржишту реклама и маркетинга имају аген-
ције у којима удео у власништву има Драган 
Ђилас, градоначелник Београда и заменик 
председника Демократске странке... (Ђи-
ласова предузећа) Multikom и Direct media 
из године у годину бележе раст нето добит-
ка, па је тако Direct media, према подацима 
АПР-а, у 2008. години остварила нето доби-
так од 558.628.000 динара, док је у претход-
ној, 2007. био мањи за готово 200 милиона 
и износио је 380.604.000. У 2009. нето до-
битак је био 619.679.000 динара, а у 2010. 
758.994.000 динара. Слично је и са Мultikom 
group, која је заједно са повезаним преду-
зећима, у 2008. остварила нето добитак од 
498.432.000 динара, у 2009. 563.130.000 
динара, док је у 2010. нето добитак износио 
790.216.000 динара”, објавио је Савет.

Ово Владино тело навело је да постоји ос-
нована сумња да Драган Ђилас преко својих 
агенција контролише закуп највећег дела 
рекламног простора на националним и ре-
гионалним телевизијама у Србији, што му 
даје могућност да утиче на њихову уређивач-
ку политику и да је усмери онако како одго-
вара њему и Демократској странци.

Новинари који не зависе од странака на 
власти или великих оглашивача („Делте” 
Мирослава Мишковића, Телекома Србија...) 
наводе да су притисци на медије данас, за 
разлику од 90-их, суптилнији. „Код нас су 
притисци прикривенији, а јавно се не прија-

ру енциклопедије „Све о Србији”. 
Ревизори су закључили да Ми-
нистарство унутрашњих послова 
није могло да изврши исплату, на 
име спонзорства, предузећу Рин-
гиер, јер за то не постоји правни 
основ, односно Закон о буџет-
ском систему, а ни други про-
писи, не дају могућност исплате 
новчаних средстава за такве на-
мене из буџетских средстава и 
сопствених прихода. Да се овако 
нешто десило у Швајцарској или 
Немачкој, Рингиер би био поз-
ван на одговорност, а поверење 
читалаца у новине тог издавача 
било би драматично пољуљано.

На крају, не треба да чуди што 
је на директну интервенцију тадашњег пред-
седника Бориса Тадића прошле године „ко-
месарским” маниром смењен главни уредник 
листа Ало Антоније Ковачевић јер се усудио 
да критикује председника. Према оцени Са-
вета за борбу против корупције, због оваквих 
поступака, преношење информација о раду 
државних институција последњих година 
се претворило у банално пласирање промо-
тивних информација о раду функционера 
који руководе државним институцијама, по 
систему ко је платио више, тај добија више 
простора.

Агенције блиске власти

Савет је такође оценио да посебну улогу 
у финансирању медија и њиховом држању 
у економској зависности и неизвесности, 
имају агенције за односе са јавношћу, мар-
кетиншке и продукцијске агенције, које су 
углавном у власништву страначких активи-
ста, или са њима повезаних особа.

„Агенције Мекен Ериксон групе и Стоа 
пружају услуге институцијама на чијем челу 
су кадрови ДС, као што су Телеком Србија, 
Министарство пољопривреде, Министар-
ство трговине и услуга или Министарство 
спољних послова. Агенција Стоа већ више 
година ради за Скупштину града Београда, 
као и Скупштину града Новог Сада, коју тра-
диционално води ДС... Значајно место на 

Ф
от

о:
 R

FI
/R

L



39

Број 1 | 2012Улога медија и 
новинара у стварању...

зависност уређивачке политике од интереса 
власника или оглашивача, док би Савет за 
штампу требало ефикасно да санкционише 
прекршаје Кодекса новинара тако да суђења 
за клевету и увреду постану излишна.

Савет за борбу против корупције устано-
вио је да и тајни власници медија као и они 
који су познати јавности злоупотребљавају 
фреквенције ради остваривања личних и 
нтереса: „Неретко власници медија третирају 
фреквенције, које су добили у закуп, и то као 
јавно добро, као своју приватну имовину”.

Такође, положај новинара биће слаб све 
док постоје два разједињена удружења који-
ма већи део енергије узима борба око имови-
не, док су права новинара на другом месту. 
Једно јако удружење много би јаче заступа-
ло и професионалне и синдикалне интере-
се новинара. Као позитиван развој може се 
навести пристанак оба удружења да раде на 
изменама Кодекса новинара како би се суз-
била корупција и поставила јасна правила о 
извештавању које може бити под утицајем 
економских и политичких интереса.

Тако се у измењеном Кодексу наво-
ди да „новинар не сме да прима или тра-
жи материјалну или неку другу корист за 
прикупљање, објављивање, одлагање или 
спречавање прикупљања или објављивања 
информација”, као ни да подмићује изворе 
да би дошао до информација.

„Новинар би требало да учини све да из-
бегне ситуације које би могле да доведу до 
сукоба интереса, стварног или привидног, и 
које би могле да га наведу да компромитује 

вљују чак ни драстични случајеви притиска. 
Оглашиваче уређивачка политика по прави-
лу уопште не занима, али пошто њихово по-
словање и успеси њихових клијената зависе 
од власти, они воде рачуна да се не замере 
владајућој коалицији оглашавајући се у ме-
дијима који нису наклоњени властима. Ре-
зултат је да у највећој економској кризи Ср-
бија готово да и нема опозиционих медија”, 
каже председница Удружења новинара Ср-
бије (УНС) Љиљана Смајловић.

Власник и главни уредник недељника 
Сведок Владан Динић тврди да су „методе 
које власт користи да утиче на медије да-
нас перфидније него у доба Милошевића”. 
„Нема ни потребе да политичари говоре 
уредницима које текстове треба да објаве, 
јер власт директно утиче на то које ће нови-
не опстати. Дистрибутери новина не плаћају 
за продате новине независним издавачима, 
оглашавање је у рукама Срђана Шапера и 
Драгана Ђиласа, а држава своје огласе пла-
сира у новинама које жели да одржи”, каже 
Динић.

Он додаје да треба решити проблем са 
дистрибутерима, јер издавачи не могу да 
контролишу колико је новина продато, а ка-
моли да наплате своја потраживања од њих.

Како до решења?

За исправљање онога што је урађено про-
тив слободе медија биће потребне године, 
али је тај процес неопходно започети што 
пре. Први корак би, како је и предвиђено 
Медијском стратегијом, документом који је 
обавезујући за власт, требало да 
буде излазак органа јавне власти 
из власништва у медијима. За-
тим треба усвојити већ постојеће 
нацрте закона о забрани концен-
трације власништва у медијима 
и оснажити улогу регулаторних 
тела као што је Републичка ра-
дио-дифузна агенција (РРА) или 
саморегулаторних тела као што 
је Савет за штампу. РРА би на 
пример од свих емитера требало 
да захтева да усвоје редакцијске 
кодексе који ће гарантовати не-



40

Број 1| 2012 Владимир Радомировић

у Београду, а још много новинара ради у ка-
бинетима министара, независним државним 
органима или добија новац од министарстава 
без јасних критеријума.

У Кодексу такође пише да новинар/уред-
ник „не сме да пристане да у било којој но-
винарској форми пласира било какав облик 
комерцијалног оглашавања или политичке 
пропаганде”.

Тек када буде установљена одговорност 
државе, власника медија, оглашивача и но-
винара и када грађани буду јасно знали ко 
је власник новина које читају или телеви-
зије које гледају, који их оглашивач пре-
тежно финансира, али и ко је новинарима 
платио службени пут, биће враћено пове-
рење у медије. То ће последично омогући-
ти слободу медија и ефикасну борбу против 
корупције. ●

свој углед или углед професије. Новинар који 
не може да избегне сукоб интереса дужан је 
да без одлагања о томе обавести уредника”, 
наводи се. Посебна важна одредба је да је са 
новинарском професијом „неспојив рад у ПР 
и маркетиншким агенцијама, агенцијама за 
лобирање, државним органима и институ-
цијама, као и политичким партијама”. У овом 
тренутку постоји низ новинара који примају 
плате и у медијима и у државним органи-
ма, па се може с разлогом претпоставити да 
уместо да јавности откривају информације 
о власти, они заправо прикривају те инфор-
мације. Конкретно, новинар РТС-а Данијел 
Апостоловић радио је у служби за односе с 
јавношћу премијера Мирка Цветковића а не-
давно је добио ангажман у амбасади Србије у 
Бриселу. Затим, уредник вести на Пинку Дра-
го Јовановић је портпарол Ургентног центра 


